motivation story in hindi 



हमारे समाज में एक बड़ा दोष उत्पन्न हो गया है कि जो लोग अपना काम स्वयं लेते हैं तथा आवश्यकता पड़ने पर दूसरों की सहायता करने के लिए तैयार हो जाते हैं उन्हें लोग प्राय गरीब या सामान्य आदमी समझते हैं। इसके विपरीत जो अधिकांश समय गद्दे- तकिए  पर तथा मेज- कुर्सी  पर व्यतीत करते हैं तथा कोई कोई परिश्रम नहीं करते हैं लोग उन्हें विशेष रूप से अमीर और सम्माननीय मान लेते हैं। हमें तो लोगों की इस उल्टी समझ पर आश्चर्य होता है। संसार को चलाने वाला और मानव समाज के लिए सुख सुविधा की सामग्री उत्पन्न कर सकने का मुख्य आधार ही परिश्रम है। तब उस परिश्रम करने वाले को छोटा या नीचा समझा जाता है जो लोग बैठे-बैठे हराम की कमाई को एशो-आराम में बर्बाद कर देते हैं उन्हें सम्मानीय मान लेना कहां की बुद्धिमानी अथवा न्यायशीलता है? ऐसे आलसी आदमी को हरामी कहना उचित होगा।

 क्योंकि स्वयं परिश्रम ने करके किसी दूसरों पर निर्वाह करता है यह एक विलासिता पूर्ण जीवन है ऐसे लोग या तो किसी बीमारी का शिकार हो जाती है तथा मृत्यु को प्राप्त हो जाती है।

 प्राचीन ऋषि-मुनियों ने इस सिद्धांत का अच्छी तरह पालन किया। इसलिए उन्होंने इसे भी धर्म का रूप दे दिया था। हमारे धार्मिक ग्रंथों में जनक जैसे राजाओं के उदाहरण भी मिलते हैं जो अपने निर्वाह के लिए समय ही खेती करके अन उपार्जन कर लेते थे। हमारे ऋषि-मुनियों ने इस प्रकार के कर्तव्य पालन की दृष्टि से किए गए धर्म को "तपस्या" का नाम दिया था। जिसका आशय सब के लिए उपयोगी और हितकारी कर्म का करना ही था‌‌। ऐसे कार्य को पूरा करने में जो कष्ट सहन करने पड़ते हैं उनको भी तपस्या ही माना जाता है। भारतवर्ष के ऋषि मुनि सदैव ऐसी तपस्या में संलग्न रहते थे।

 इसलिए जनसाधारण उनको देवी-देवताओं से बढ़कर सम्मान करते थे। वे विद्या अध्ययन, मनन, चिंतन ,में भी संलग्न रहते थे, पर इसका उद्देश्य भी लोकमंगल ही होता था, वह अपने समस्त शक्ति तथा योग्यता को लोक कल्याण के कार्य में खर्च किया करते थे और इसके लिए सदैव इस प्रकार का प्रयास परिश्रम और कष्ट सहन करने को तैयार रहते थे इस कर्तव्य परायणता तथा परोपकार के लिए अपनी शक्ति तथा साधनों को खर्च करने से वह लोग अपना सम्मान समझते हैं इसी तथ्य को ध्यान में रखकर उस युग में छोटे-बड़े प्रत्येक व्यक्ति को आरंभ से ही शारीरिक तथा मानसिक श्रम का अभ्यास कराया जाता था। गरीबों से लेकर राजाओं तक के लड़के उन्हीं ऋषि यों के आश्रम में -गुरुकुल में पढ़ने के लिए जाते थे।

 जहां उनको अपना समस्त कार्य स्वयं ही करना पड़ता था। साथ ही संध्या के लिए खेती और पशुपालन से लेकर जंगल से लकड़ियां काट कर लाना तक के कार्य अपने हाथों से ही किया करते थे इस शिक्षा के प्रभाव से उनको परिश्रम की महिमा अच्छी तरह से ज्ञात हो जाती थी। और वे आजीवन उद्योग की तथा पुरुषार्थी बने रहते थे। यही कारण था कि उसने भारतवर्ष में संसार में सबसे अधिक उन्नति करके दिखाई और जगत गुरु कहलाने लगा। बाल्यावस्था से ही साहस तथा कष्ट सहन का स्वभाव पड़ जाने से वे लोग आगामी जीवन आलस्य प्रमाद और घर में पड़े पड़े सुख भोग के बजाय राष्ट्र तथा समाज का विभव तथा गौरव बढ़ाने के कार्य में संलग्न रहते थे। और इसी उद्देश्य की पूर्ति के लिए संसार के दूर-दूर के भूखंडों की यात्रा करके तरह-तरह की खोजें और अन्वेषण के कार्य करते रहते थे।

 उस युग में जबकि रेल मोटर तथा जहाज की तो क्या बात है सड़कें और रास्ते भी ठीक नहीं थे चारों और घने जंगल पहाड़ तथा गंभीर नदियों नालों की बाधाएं उपस्थिति थी। पर वे साहस के पुतले और परिश्रम के पुजारी इन सब कठिनाइयों को पार करते हुए मिस्र, मेक्सिको, जावा, बाली जैसी हजारों कोस दूरवर्ती  स्थानों में पहुंच कर अपनी सभ्यता और संस्कृति के ध्वजा गाड़ देते थे

 परिश्रम की महिमा और आलस्य की निकृष्टता का भाव उस समय लोगों के हृदय पटल पर ऐसे स्पष्ट रूप से अंकित कर दिया जाता था। कि उस समय कोई निकम्मा या कामचोर व्यक्ति ढूंढे तो नहीं मिलता था। यदि कोई  कुसंस्कारों तथा कुसंगति जैसे दुर्गुणों से ग्रस्त हो जाता तो घोर निरादर होता था। और उसे इस प्रकार से समाज से बाहर निकालकर अभिशाप ग्रस्त जीवन व्यतीत करना पड़ता था। उस समय के व्यक्ति अच्छी तरह से समझते थे। कि सब प्रकार जीवन उपयोगी सामग्री परिश्रम से ही उत्पन्न होती है। और उनके लिए मनुष्य को आलस्य और प्रमाद से सर्वथा दूर रहना आवश्यक है।  आलस्य का स्वभाव एक  घोर सामाजिक दुर्गुण है जिससे हम अपने ही अभीष्ट नहीं करते वरन दूसरों के सम्मुख भी एक बुरा उदाहरण प्रस्तुत करते हैं जिस समाज के लोगों में निकम्मे रहने की प्रवृत्ति अधिक फैल जाएगी। उस समाज का पतन होना अवश्य स्वभावी है।
English translation:-

            motivation story in English



 A big flaw has arisen in our society that people who take their work themselves and are ready to help others when needed, often consider them poor or normal people.  On the contrary, people who spend most of their time on the mattress-pillow and table-chair and do not do any hard work, people consider them particularly rich and honorable.  We are surprised at this reverse understanding of people.  Diligence is the main basis for running the world and able to produce material for human society.  Then the laborer is considered to be small or inferior to those who waste their harem's earnings in the comfort of Ash, to regard them as honorable, where is intelligence or fairness?  It would be appropriate to call such a lazy man a bastard.


 Because it is a luxury full life by working hard on someone else, such people either fall prey to some disease and die.


 The ancient sages and monks followed this principle well.  So they gave it the form of religion too.  There are also examples in our religious texts of kings like Janak, who used to cultivate time for their subsistence and earned an income.  Our sages and monks gave the name of "penance" to the religion practiced with a view to performing such duty.  Which was intended to be useful and beneficial for all.  Those who have to bear the pain of completing such work are also considered to be ascetic.  Rishi Muni of India always used to engage in such austerities.


 Therefore, the public respected him more than the gods and goddesses.  He was also involved in learning, meditation, contemplation, but his aim was also Lokmangal, he used to spend all his power and ability in the work of public welfare and for this kind of effort always worked hard and pain.  They used to be willing to bear this duty and spend their power and means for charity, they consider it their honor, keeping in mind the fact that every person, big and small in that age, from the very beginning should be able to do physical and mental labor.  It was practiced.  Boys from poor to kings used to go to the ashram of the same sages to study in Gurukul.


 Where they had to do all their work on their own.  At the same time, for the evening, from farming and animal husbandry to cutting wood from the forest, he used to do the work with his own hands, due to the effect of this education, the glory of his hard work was well known.  And he was a lifelong industry man and persevere.  This was the reason that he showed the greatest progress in the world in India and started being called Jagat Guru.  Due to the nature of courage and suffering from childhood itself, they used to engage in the task of increasing the glory and glory of the nation and society instead of the laziness of life and happiness in the home.  And for the purpose of this purpose, by traveling to far-off plots of the world, we used to do different kinds of exploration and exploration.


 In that era, what is the matter of the rail motor and ship, the roads and roads were also not good, there was the presence of obstructions around the dense forest mountains and serious rivers.  But those effigies and priests of diligence overcame all these difficulties and reached the distant places of Egypt, Mexico, Java, Bali and buried the flag of their civilization and culture.


 At that time, the feeling of the glory of hard work and the laziness of laziness were clearly marked on the hearts of people.  At that time, no one found a worthless person or a poor man.  If someone had been afflicted with bad luck like Kusankars and Kusangati, then there was great humiliation.  And he had to live out of society thus leading a curse-ridden life.  The people of that time understood well.  All the life useful material is produced through hard work.  And it is necessary for them to stay away from laziness and love.  The nature of laziness is a gross social misfortune by which we do not desire our own but also present a bad example in front of others, in which the tendency to remain unutilized will spread more among the people of society.  The downfall of that society is definitely natural.